יום חמישי, 26 באפריל 2012

עוגת מוס שוקולד פשוטה להכנה - פרוייקט גמר

בהתחלה פרוייקט הגמר שלי בבצלאל היה אמור להיות סרט אחר לגמרי. אבל יצא שאימי המופלאה חלתה בדיוק בשנה האחרונה ללימודים ולא הייתי מסוגלת לחשוב על דבר מלבדה. כדי לא לסחוב את התואר הזה עוד שנה מיותרת, החלטתי להפוך את סרט הגמר שלי לסרט עליה. איש מחבריי לא ידע אז שיש לי אמא חולה בסרטן. רק לראש החוג שלי סיפרתי. השאר גילו ב"צפיית ביקורות", שהתקיימה יום לפני ההקרנה הפתוחה לקהל.

הגיע יום הקרנת הסרטים. אימי המופלאה פגשה אותי בתל אביב ומשם נסענו באוטובוס (!) לירושלים (אני פחדתי לנהוג לירושלים והיא היתה מותשת מדי כדי לנהוג עוד שעה). הגענו לבצלאל ואמא שלי הסתובבה כמו כוכבת המוקפת בהילת מחלתה הארורה: כל ה"מי ומי" של התואר שלי היו שם, זיהו אותה מהסרט שראו רק יום קודם לכן. הרוב פירגנו לה בכיף את הפרצופים המכילים, המרצה האהובה לעריכה חייכה אליה חיוך מובך ואימי המופלאה חיפשה את אורי, תומר ודימה - שלושת חבריי הטובים במיוחד - כדי לתת להם מתנות סיום תואר קטנות שקנתה להם מבעוד מועד. ואני? אני הסתובבתי מאחוריה, נהנית מכל הטוב הזה: הרגשתי לרגע שיש לי אמא בריאה, אמא כוכבת, אמא כובשת (טוב, היא באמת היתה כובשת, עם או בלי המחלה הארורה...) והייתי מאושרת. בליבי חשבתי לעצמי, על כל הפרצופים המכילים שהסתובבו שם: "חכו, חכו!! זו אמא שלי! זו אמא שלי האחת והיחידה, ששום סופה לא תוכל לה! היא עוד תנצח את המחלה הזו וכולכם תאכלו את הכובע ואת הפרצופים המכילים..."


הגיע רגע ההקרנה והשארתי אותה לבדה באולם. לא יכולתי להיות שם איתה כשהיא רואה את הסרט עליה. סרט על מחלה ארורה. סרט שאני נשברת בו (מעולם לא העזתי להישבר מולה). ובעודה ספונה באולם צופה בסרט שלי, שלה - אני בחוץ מרגישה כמו אריה בכלוב. מחכה שייגמר כבר. מחכה לשמוע מה דעתה בפרטי-פרטים. מחכה לראות מה יהיה לה לומר על הסצנה הזו ועל הסצנה ההיא ואיך היא הרגישה עם זה ועם זה ומה היא חשבה שצילמתי אותה פה ושצילמתי אותה שם...

הסרט נגמר. קיבלתי SMS: "מרגש מאוד".
נפגשנו שוב, בין הקירות המנוכרים בבצלאל, ושתיקה גדולה עמדה בינינו. רציתי לשאול והמילים לא יצאו לי מהפה. חיכיתי שהיא תגיד והיא לא אמרה דבר. עד היום אני לא יודעת אם היא אהבה את הסרט או לא. מה היא באמת חשבה עליו. אם הוא היה לה קשה מדי או אולי דווקא לא.
ואולי היא הבינה תוך כדי צפייה את מה שאני הבנתי רק חצי שנה לאחר-מכן: שעוד קצת, ממש עוד רגע אחד קטן - והיא כבר לא תהיה פה כדי להגיד לי מה היא חושבת. לא על הסרט ולא בכלל.
עוגת מוס שוקולד פשוטה וטעימה להפליא

זו עוגה של אימי המופלאה שאהבתי במיוחד. לא אכלתי אותה מאז שחלתה ונטשה את המטבח בבת-אחת. מרגע שחלתה - לא נכנסה אליו יותר. כאילו הכינה אותנו: תתחילו ללמוד לבשל לבד. עוד מעט כבר לא אהיה פה...
העוגה הזו מאוד פשוטה להכנה: מכינים מסה אחת, מחלקים לשניים. חצי אחד אופים זמן קצר, וחצי שני משמש כמוס שוקולד נימוח ונפלא. אתם תהנו ממנה...!


אגב "טעימה להפליא", אני לא יודעת אם אתם עוקבים אחרי בXnet.co.il או לא, אבל רציתי להשוויץ בסרטון האחרון שעשיתי, של אצבעות שוקולד מושחתות במיוחד. אני מאוד אוהבת טראפלס ומאוד אוהבת עוגיות שוקולד צ'יפס אז החלטתי לשלב בין השניים וזה מה שיצא הדליקו רמקולים!



חוזרים לעוגה:
החומרים הדרושיםלתבנית בקוטר 24 ס"מ

200   גרם שוקולד מריר באיכות מעולה
200   גרם חמאה
2       כפות סוכר
2       כפות ברנדי/ליקר שוקולד
6      חלבונים
6      חלמונים
1/2   כוס סוכר
1      כפית אבקת אפייה
2      כפות קמח
1/2   כוס אגוזים קצוצים (מומלץ להשתמש ב"ברס" - אגוזי לוז קלויים ומקורמלים, להשיג בחנויות המתמחות).
הוראות הכנה:

1.                  מחממים תנור ל180מעלות צלזיוס.
2.                  ממיסים חמאה ושוקולד. מערבבים עד שהתערובת אחידה. מוסיפים סוכר וברנדי/ליקר שוקולד. מניחים בצד עד שהתערובת מצטננת לטמפ' החדר. כשהתערובת התקררה – מוסיפים את החלמונים ומערבבים היטב.
3.                  מקציפים את ששת החלבונים עם חצי כוס סוכר.
4.                  מקפלים בעדינות את תערובת החלבונים המוקצפת עם תערובת השוקולד למסה אחידה, תפוחה וטעימה.
5.                  מחלקים את התערובת לשני חלקים: מחצית מהכמות מניחים בצד ולמחצית השניה מוסיפים אבקת אפיה, קמח ואגוזים. מקפלים בעדינות עד שהתערובת אחידה. מעבירים אותה לתבנית משומנת ואופים במשך כ-15 דקות, עד שהיא רכה ואפויה.
6.                  מוציאים מהתנור ומורחים את המחצית השניה. מקררים למשך הלילה. ניתן לקשט בשבבי שוקולד חלב/לבן או כל קישוט שעולה על דעתכם.

מכירים את זה שאתם יודעים בוודאות כמה שוקולד יש לכם במזווה?
מכירים את זה שאתם יודעים שיש רק מאתיים גרם, הולכים לסופר לקנות כדי שיהיה יותר, אין את הסוג שאתם אוהבים אז אתם חוזרים הביתה ואומרים "לא נורא, גם ככה לעוגה הזו צריך רק 200 גרם, אחרי יום העצמאות נקנה עוד?"
מכירים את זה שאתם חוזרים הביתה ומגלים לחרדתכם שמישהו(!) שהוא במקרה הבעל שלכם(!!), הוריד לעצמו שורה(!!!) ולא טרח לספר, לא כל שכן, לקנות חבילה אחרת במקום?
לא מכירים?
כנראה זה רק הבעל שלי.
בעוגה הנ"ל היו קצת פחות ממאתיים גרם שוקולד. תאמינו לי שזה הרס לי את היום.
כך מצאתי את שתי חבילות השוקולד:



ואיך אוכלים עוגה כל כך שוקולדית?
עם כפית שוקולד, כמובן!

35 תגובות:

  1. אנונימי27 אפריל, 2012

    מדהימה חבל"ז

    השבמחק
  2. אנונימי27 אפריל, 2012

    העוגה נראית חבל"ז.

    השבמחק
  3. אנונימי27 אפריל, 2012

    עצוב.
    אמא שלי בישלה עד הרגע האחרון. בשבעה עוד אכלנו אוכל שהיה במקרר שאוכן על ידה יום ויומיים קודם. אכלנו ובכינו. וכמה קשה היה לנו לזרוק את מה שנשאר.
    ע.ג

    השבמחק
    תשובות
    1. וואו... לאכול בשבעה אוכל שלה... קשה לי אפילו לדמיין סיטואציה כזו. תודה שכתבת...

      מחק
    2. אנונימי14 יוני, 2012

      משתתפת בצערך

      מחק
    3. אנונימי02 דצמבר, 2013

      אפשר להמיר את החמאה בשמן?
      , בעלי לא אוכל חמאה..

      מחק
  4. אנונימי27 אפריל, 2012

    פוסט מרגש מאוד.את גיבורה.
    טליה

    השבמחק
  5. אנונימי27 אפריל, 2012

    וואי ...תהיי חזקה.

    השבמחק
  6. אנונימי05 מאי, 2012

    תודה על הכתיבה.

    גם אימי האהובה נפטרה מסרטן לפני 4.5 שנים, ואני יכולה רק להזדהות עם הקושי.

    אני מקנאה בך על הדרך המקסימה שמצאת להנציח אותה, ועל הזכרונות המצולמים שיש לך ממנה.

    השבמחק
  7. אנונימי19 מאי, 2012

    קוראת ומתייפחת
    sam.woman

    השבמחק
  8. אני עוקבת אחרייך כאן ובאקסנט, ורק רציתי להגיד לך שאת חזקה, מוכשרת ומהווה מקור השראה,תמשיכי בדרכך ותהיי חזקה!

    השבמחק
  9. יפה וחזק ונוגע, נחמה. כרגיל אצלך. שאלה: העלית את הסרט שלך מבצלאל ליוטיוב? הוא זמין איפשהו ברשת? הייתי רוצה לראות אם זה שם. חג שבועות נעים ושמח.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה, עלמה.
      הסרט לא ביוטיוב ולא ברשת... זו חשיפה גדולה מדי עבורי.
      הוא בטח באיזה גנזך בצלאל או משהו ;-)

      מחק
  10. אנונימי05 יולי, 2012

    ריגשתי אותי עד דמעות! גם אמא שלי חלתה אנחנו עכשיו במאבק על חייה. בלי להכיר מזדהה עם כאבך מעומק ליבי. תשארי חזקה. ואגב העוגה נראה מעולה:)

    השבמחק
    תשובות
    1. מאחלת מכל הלב רפואה שלמה..!!
      ו...תודה!

      מחק
  11. אנונימי22 ספטמבר, 2012

    קצת באיחור הגעתי לפה.. אבל חייבת לכתוב לך שהתרגשתי עד דמעות.

    השבמחק
  12. אנונימי24 ספטמבר, 2012

    אוי. הרגת אותי. עם הסיפור על אימא שלך והסרט והמילים שלא נאמרו. והעוגה הזאת. הצפה אחת גדולה. מדהים לגלות יחסים כאלה קרובים ונעימים בין אימא לבת. כיף לכן שהיה לכן את זה, ואני לא יודעת אם יש לך ילדים, אבל אם אין לך, בעזרת השם, כשיהיו לך, תוכלי להעניק להם ולהטמיע בהם את כל הטוב הזה שאת קיבלת. היא מן הסתם תחסר לך יותר, אם דבר כזה אפשרי בכלל, אבל תהיה לך אהבה כל כך גדולה שאולי נחמה כבר לא תהיה שובתת... :) חתימה טובה!

    השבמחק
  13. אנונימי03 נובמבר, 2012

    קטע המוס כולל ביצים חיות- לא אפויות. זה בריא?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני יודעת שזה מרתיע אנשים מסויימים. יחד עם זאת, ראיתי פעם בטלויזיה שאפשר להכניס את הביצים ל5-10 שניות למיקרו, זה מספיק כדי לפסטר אותן אבל זה לא "מבשל אותן".
      בהצלחה!

      מחק
  14. אנונימי21 נובמבר, 2012

    לא הבנתי , רק מחצית מהבצק נכנס לאפיה
    והחצי השני לא .
    ולשפוך אותו על החצי בצק שכבר אפוי ?

    השבמחק
  15. אנונימי02 יוני, 2013

    פשוט סוף הדרך ממש טעים... מה שאני שניתי בגלל שלא היה לי 2 חפיסות של שוקולד מריר היה לי רק 1 אז את השניה היה חציי שוקולד לבן וחצי חלבי פשוט יצא סוף אפילו אחים שלי ובעלי החמיאו לי שזה נדיר ציתות "פעם ראשונה שאני אוכל עוגה כל כך טעימה"
    אז שהיה בהצלחה

    השבמחק
  16. אפשר לאפות את הכל ואז לעשות קרם גנאש?

    השבמחק
    תשובות
    1. ודאי שאפשר :) את יכולה גם לעשות גנאש מוקצף ואז להינות ממוס ללא ביצים לא אפויות :)
      (24 שעות במקרר לגנאש, ולהקציף אותו לקצף יציב וטעים).
      תהני!

      מחק
  17. לי אין מילים קשה אחרי שקוראים את הנאמר מאחלת הרבה כח והמשך עשייה אמן

    השבמחק
  18. אנונימי02 דצמבר, 2013

    אפשר להמיר את החמאה בשמן? בעלי לא אוכ חמאה..

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערי לא. זה לא ייתן את אותה תוצאה. אם הוא אוכל מרגרינה אז אפשר להמיר במרגרינה. אבל חמאה זה הכי שווה ;)

      מחק
  19. אנונימי10 ינואר, 2014

    הי
    נראה טוב
    במקום המחאה אפשר לשים ריץ?
    וגם במקום הביצים?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי, תודה :)
      לא ניסיתי לשים ריץ וקשה לי להאמין שזה יעבוד טוב באפייה....
      ממליצה להישאר עם הביצים, לפחות לפעם הראשונה שמנסים.
      בהצלחה :)

      מחק
  20. אנונימי20 פברואר, 2014

    הכנתייייי יצא מעולה תודה לך יל המתכוןןןן

    השבמחק

זה אולי נראה מסובך לכתוב תגובה- אבל זה לא :-)
ביחרו לעצמכם שם או הגדירו "אנונימי", כתבו תגובה, ליחצו על "פרסם הערה" והקישו את צירוף האותיות שיינתן לכם. זהו! התגובה נשלחה :-)